Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniven 22.05.2004


Torgeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Go Go Snow. Håper det kommer en meter eller to til innen utgangen av mai

Deler din begeistring over nysnøen Morten, men jeg vil heller ha fint vær med nattefrost ei stund framover. Da holder nemlig snøen seg tørr i alle nordvendte områder over en viss høyde. Samtidig er det mer inspirerende å dra på tur i fint vær :D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dere da! Sommeren kommer tidsnok. Ta på dere gamasjer og legg i vei dersom dere er utålmodige. Vi skal ha minst en meter snø til over 1800 moh.

Vi snakker jo om fjellområder hvis sommerlige skjønnhet og frodighet i stor grad er tuftet på sunne bestander af evig sne og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, isbreene beriker Norges fjellverden i veldig stor grad, men nå er det tross alt snart juni, og da bør sommeren få slippe til. Den er ikke altfor lang her oppe i nord. Snø kan det gjøre om vinteren!

Langtidsvarselet for helgen er ihvertfall hyggelig lesning :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vekk med snøen slik at sommerklatresesongen i høyfjellet kan starte!

Det ideelle hadde vel vært å gå på ski opp, klatre/klyve (snøfrie) topper og egger, for så å koste på ned over fjellsida :) Men det er jo ikke så lenge/ofte det er mulig :)

Dessuten kler fjellheimen vinterdrakten bedre enn sommerdrakten ;) (mener jeg...)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt oversatt fra en klassisk amerikansk julesang.

La det snø, la det snø, la det snø.

Juni er ingen tradisjonell måned for fotturer i høgfjellet Nils, nettopp på grunn av snøen. La det gjerne snø mer om vinteren, men å forvente barmark og fottursesong fra og med juni i høgfjellet harmonerer ikke med et ønske om å bevare bre og fonnaturen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juni er ingen tradisjonell måned for fotturer i høgfjellet Nils, nettopp på grunn av snøen. La det gjerne snø mer om vinteren, men å forvente barmark og fottursesong fra og med juni i høgfjellet harmonerer ikke med et ønske om å bevare bre og fonnaturen vår.

Men det er heller ikke noe særlig at sommerklatring i f.eks. Hurrungane ikke varer mer enn fra slutten av juni til midten av august. Tiden før og etter er ofte preget av nysnø. Det er i korteste laget. Breer og fonner er flott, skulle vært mulig å stoppe snøsmeltinga når fottursesongen i høyfjellet starter! Da hadde vi kunnet glede oss over frodige breer og ikke minst lange fine fonner til moro på returen hele sommeren igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat hadde også tenkt oss på Kniven via sørryggen samme dag som deg Torgeir. Men med all nysnøen som hadde kommet psyket jeg ut ved synet av ryggen oppover til Kniven, og vi besteg heller 2077-knausen (Geita ?). Mye av turen var i tåke og sterk vind, men på denne toppen hadde vi faktisk 5 minutter med nesten vindstille og utsikt helt til Storebjørn.

Forøvrig observerte vi en "halvsprø" type som rundet Store Smørstabbtind uten tanke for at noe av snøen lengre oppe kunne komme deisende i hodet på ham. I etterkant skjønner jeg at den "halvsprø" typen var Torgeir ;)

Morten skrev:

Været så jo riktig fint ut da Torgeir.
I hele Kristi Himmelfartshelgen var det med unntak av søndag kaldt, snøvær og vind som nærmet seg storm. Det er da ikke fint vær :P For å si det sånn var flere halvsprø typer som gikk på toppene i området disse dagene - meg inkludert.

Skulle ønske jeg kunne reist til Smørstabbtindene i pinsehelgen i stedet. De som drar får grantert en bra opplevelse med pent vær og mye nysnø på breene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat hadde også tenkt oss på Kniven via sørryggen samme dag som deg Torgeir. Men med all nysnøen som hadde kommet psyket jeg ut ved synet av ryggen oppover til Kniven, og vi besteg heller 2077-knausen (Geita ?). Mye av turen var i tåke og sterk vind, men på denne toppen hadde vi faktisk 5 minutter med nesten vindstille og utsikt helt til Storebjørn.

Hei Erling!

Jeg så to personer på 2077 da jeg nådde toppen på Kniven. De vinket, og jeg vinket tilbake med isøks i neven. Var det dere..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, Torgeir! Du må ikke ta for store sjanser i skredutsatte områder. Spesielt når du vandrer alene. Tenk så trist Fjellforum vil bli uten deg her inne ;)

Flugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim - Jeg så rester av fotspor oppover der mandag. Jeg lurte på om det var noen gærne turister på ferde uten ski, men kunne umuligvis tenke meg det var Kim m/fl. på tur. ;)

I tilfelle det er tvil så var skiføret fantastisk hele pinsen i Smørstabbtindområdet. Kuldegradene om natten ga hardt føre under oppstigningene om morgen. Om ettermiddagen var snøen akkurat passe slafsete til at telemarksvingene nærmest kom av seg selv. :lol::D Litt synd det er over nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ædabæda, Torgeir :D

Vi var en tur på Store Smørstabbtind på lørdag - i litt finere vær, og til fots.

Hehe... Litt andre forhold enn da jeg forsøkte meg :D Skal nok ta den temmelig snart; skal løpe hele veien fra Krossbu! Denne toppen skal beseires en gang for alle, uansett vær og forhold ;)

Nesten vondt å se på sånne bilder; får lyst til å ta fri og stikke oppover i morgen... Er jo meldt godvær i morgen også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.